PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V podstatě zároveň s rozpačitým comebackem dánských mohykánů DENNER / SHERMANN se do heavy metalové služby hlásí nová generace jejich krajanů. Kodaňská úderka IOTUNN vydává EP "The Wizard Falls", které pokračuje ve šlépějích toho nejpravověrnějšího kovotepectví, aniž by ale působilo tak ospale a mátožně jako album "Masters of Evil" od mozkového trustu, který stál za legendární značkou MERCYFUL FATE.
Pětice skladeb je precizním manifestem toho, jak se dá staré řemeslo dělat s novou energií, aniž by se kapela zpronevěřila jeho tradičnímu duchu, aniž by při tom působila jako nudný epigon. O old schoolově plný sound desky se postaral veterán Flemming Rasmussen. IOTUNN staví na hutném zvuku kytar, masivních riffových vozbách, které spojením intenzity a melodiky odkazují k göteborgské škole. Nejsilnějším pojítkem s rezatými heavy metalovými řetězy je vedle (monumentálně) klenutých refrénů především vokál Benjamina Jensena, který je plný dobře trefeného patosu a lehce přepálených výšek.
Kapela se velmi obratně pohybuje tmavým hvozdem rodného žánru, ale nezapře v sobě příslušnost k mladší generaci, pro kterou je heavy metal především zábava a výzva ke hře. Album tak nepůsobí v žádném případě zaťatě. Energii dovede uvolnit v black metalovém kvílení kytar ("Frost"), v sekaném thrashovém laufu, který nechá volně přejít do uvolněných post-rockových motivů (nejlepší skladba EPčka "Given to Explore"). Jinak ale "The Wizard Falls" drží pevnou generální metalurgickou linii - od zjitřené titulní hymny, přes bublavý drive pomalejší "Hammer of Injustice" až po přemrzlou náladu závěrečné hard rockové jízdy "Frost".
Pokud si odmyslíme trochu zbytečně vsunuté intermezzo "Nuclear Winter", je první počin kodaňských metalistů poměrně vysokou sázkou ve hře, kterou hrají mnozí, ale vyhrávají nemnozí. Pokud ji dokáží v prvním regulérním počinu dorovnat nebo dokonce navýšit, rozbíjí bank způsobem, jaký tu už delší dobu chyběl.
Dánská mladá krev ve zkornatělých tepnách heavy metalu.
8 / 10
Vydáno: 2016
Vydavatel: Samovydání
Stopáž: 25:49
Produkce: Flemming Rasmussen
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.